Ti Tusinde Lysår Hjem (Spiltest)

af Morten Havmøller Laursen

Vi hører ikke til her. Denne planet er ikke vores.

I et kvart årtusinde har vi vidst at vores DNA ikke stammede fra planeten, men kunne intet gøre ­– indtil vi fandt de enorme ruiner af et gammelt fartøj på vores tredje måne. I fartøjets ældgamle skrog havde vores forfædre mejslet et stjernekort, og over en enkelt stjerne stod ét ord, stadig forståeligt i dag, sendt på tværs af årtusinderne: ”Hjem”.

I næsten hundrede år har vi i fællesskab udarbejdet planer og bygget den flåde af stjerneskibe der vil finde vejen. Vores folks glemte vej. Ti tusinde lysår hjem.

I spillet indtager spillerne rollerne som fire rumskibe i en lille flåde, der forsøger at finde en sagnomspunden hjemplanet. Undervejs bliver de nødt til at forholde sig til ukendte trusler og farer i en galakse der har været befolket i en milliard år.

Vi spiller ikke personerne ombord, men skibet som helhed – i form af en styrende kunstig intelligens der lever ombord på hvert enkelt skib.

Bemærk: Scenariet bruger fælles oplæsning af korte, dramatiske tekstbidder. Hvis du ikke føler dig tilpas ved at læse op fra en tekst for andre, er spillet måske ikke det du leder efter.

Genre: Sci-fi epos, action, rejse, lidt artsy